Achtergrond
Lezen en spellen is voor kinderen die niet of nauwelijks spreken en gebruik maken van spraakcomputers erg belangrijk.
Door het verwerven van “geletterdheid” kunnen zij zelfstandig en onafhankelijk leren communiceren. Dit bevordert de deelname aan onderwijs, sociale interactie en het dagelijks leven.
In het Nederlands taalgebied was er lange tijd geen passende werkwijze voor het lees- en spellingsonderwijs aan deze kinderen. In de afgelopen jaren werd daarom de Lees Ontwikkeling en Spelling werkwijze (LOeS-werkwijze) in Nijmegen ontwikkeld door Loes Theunissen, logopedist in de kinderrevalidatie van de Sint Maartenskliniek. Zij heeft samengewerkt met:
- Sint Maartenskliniek
- St. Maartenschool
- Onderwijscentrum Punt Speciaal
- dr. Jan van der Burg, GZ psycholoog bij de Sint Maartenskliniek en tevens docent aan de opleiding Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde aan de Radboud Universiteit
- studenten van de opleiding Pedagogische Wetenschappen van de Radboud Universiteit
- Nicole Thoonen, leerkracht en taal- en leesspecialist, tot voor kort werkzaam bij de St. Maartenschool, nu werkzaam als consulent onderwijsondersteuning voor zieke kinderen bij het Radboud UMC.